Skapa ditt eget drömliv!!!
Välkommen tilll vår värld!!!!

måndag 11 april 2011

Min Diagnos= Lungemfysem

ja då har man varit hos läkaren med Nathalie och Cerine idag då.  Båda två hade streptokocker i halsen. pencelin för båda två igen. Nathalie stackarn åt sista tabletten i sin förra pencelin kur för fyra dagar sedan.
Ja nu är alla barnen under pencelin.  Usch å fy vilket skit hörröni!!!!

Fick även mina provsvar från röntgen idag.
Min läkare hade gått å blivit sjukskriven hela veckan så nu fick jag en annan.
Han sa att jag hade blåsor på lungan som kunde liknas hos en rökare.  Jag betättade till hans förvåning att jag inte röker och då sa han att det var emfysem.
remiss till astma/lung doktor skulle skyndas på sa en sköterska. Det tackar vi för.

Läste på lite hemma om emfysem som jag tänkte ni kunde få ta del av.

Supermodellen Christy Turlington, 31, rökte 20 cigaretter varje dag. Idag, efter att ha varit rökfri i fem år, har hon insjuknat i lungemfysem, en svår sjukdom som innebär att man långsamt kvävs till döds.

Christy Turlington är en av världens mest eftertraktade fotomodeller och jobbar för Calvin Klein.

Hon har arbetat aktivt mot tobak sedan hennes far dog i lungcancer för tre år sedan. Strax efter att Turlington skrev på ett kontrakt om att medverka i en statlig brittisk kampanj mot tobak upptäcktes det att hon lider av lungemfysem, även kallad KOL – kroniskt obstruktiv lungsjukdom – som mest drabbar äldre rökare.
Sjukdomen är obotlig
KOL är obotligt, men kan saktas upp genom att man slutar röka. Men skador som uppstått kan aldrig repareras. Sjukdomen gör att de bubbelformade luftblåsorna i lungvävnaden skadas. Vävnaden blir mindre elastisk och flaxigt trasig. Det blir allt svårare att andas och ger svåra påfrestningar på bland annat hjärtat. Till slut måste patienten få syrgas.
En svensk undersökning visade nyligen att många läkare missar diagnosen KOL och tolkar symtomen på ett felaktigt sätt. En tredjedel av alla rökare får allvarliga symtom från luftvägarna.



Allmänt



Lungemfysem beror oftast på långvarig rökning och är så gott som alltid en del av sjukdomen KOL, kroniskt obstruktiv lungsjukdom. Det kan vara utbrett i båda lungorna eller begränsat i en av lungorna. Sjukdomen ger sig oftast inte till känna förrän i medelåldern.
Lungornas uppgift är att transportera syre från den luft man andas till blodet och samtidigt vädra ut koldioxid. För att göra det möjligt är lungorna uppbyggda av en vävnad som består av miljarder små elastiska lungblåsor, alveoler.
Om man har lungemfysem har de tunna väggarna mellan lungblåsorna skadats eller brutits ner helt. Istället för en liten klase av lungblåsor bildas ett slags oelastisk säck. Det leder till att växlingen mellan syre och koldioxid inte kan fungera som den ska.
Symtom
Har man lungemfysem är det vanligt att man blir andfådd även vid lätt ansträngning.
Ett tecken på sjukdomen är att man tycker att det går lättare att andas ut mot motstånd. Det kan göra att man sluter läpparna nästan helt och andas med en liten öppning som om man skulle blåsa ut ett ljus.






Behandling


Det bästa man kan göra för att stoppa sjukdomsutvecklingen är att sluta röka.
Det finns inga läkemedel som hjälper mot förändringar som redan skett i lungorna. Däremot finns det läkemedel som ger viss lindring om man har KOL.

Fysisk träning är bra för att orka mer och inte lika lätt bli andfådd. Om man har väldigt tungt med andningen kan det ta mycket energi vilket leder till att man kan gå ned i vikt. Då kan man få särskilda näringspreparat utskrivna av en dietist.
Om sjukdomen gått långt och lungfunktionen är kraftigt nedsatt kan behandling med syrgas ge lindring. Syrgasbehandling kan man ha både hemma och på sjukhus.
Det är viktigt att bli vaccinerad mot influensa och lunginflammation eftersom det är sjukdomar som riskerar att bli extra svåra om man har lungemfysem


 
Ja så är det. Jag vet inte vad jag ska säga mera om den saken. Livet är rätt skört ändå!!!
Men en sak är säker å det är att jag tänker fan inte dö ifrån mina barn och min man än på bra många år.
Jag ska göra allt jag kan för att undvika det men om man tänker på hur jag var ihelgen så känns det inte så himla nytt.  Jag trodde seriöst att jag skulle dö då men men ett tag till ska väl jag ändå palla med.  Är för fan bara 30 ju.
Jag ska se mina barnbarn växa upp och sen så kan jag kanske ge med mig lite men inte förrän dess.
 
Jonas är halvt som halvt förstörd. Han tittar hela tiden på mig och berättar hur mkt han älskar mig. Antar att han är lika rädd som jag är  just nu. 
Hoppas det inte tar alltför lång tid innan man får tid hos astma doktorn iaf.  Man vill ju liksom göra undersökningar för attt se så att det verkligen är det igen så dom inte bara sett fel eller nåt. Få en diagos och få höra mer om sjukdommen.  Om man kan göra en lungtransplantation m.m.
 
Nog om det.  Vill inte ha nån medlidelse eller nåt men jag vill bara att ni ska veta och framför allt så kommer ni säkert störa er på min hosta som aldrig går över vilket jag förstår varför nu!!!!!
 
 
När vi kom hem så hade hela husets internet krachat.  Jag fick lite panik och laddade kontantkortet för fullt.
Har ju inte ens min mobil att surfa ifrån annars ju, den är på lagning.
Åt godaste grytan och tog det lungt. Borde ha städat men hade ingen lust eller ork till det.
 
Nu sover barnen och vi ska hoppa in i en dusch snart å sen sussa.
 
Kram på er!!!!

 


My Life My Passion My Fashion

1 kommentar: