Skapa ditt eget drömliv!!!
Välkommen tilll vår värld!!!!

måndag 4 maj 2015

Att leva med adhd

Ja att leva med adhd är väl inget man kanske önskar alltid men man får se till att göra det så att det blir ens styrka ist för svaghet. Man får se till att se det positiva med sjukdomen och ignorera det mindre bra.
Jag kan ju inte tala för alla för alt är ju olika men för mig så är det min styrka att jag verkligen går in för saker som jag tycker om, jag engagerar mig i det jag är intreserad av, jag är driven och tar mig för saker å ting, jag har ofta många bollar i luften och gör jag en sak så gör jag det helhjärtat.
Jag personligen är en rätt enkel person, ja förutom att jag som alla kvinnor tycker att männen ska kunna läsa av vad jag tycker tänker å känner..................................kvinnligt fenomen de där!!!!!
Jag har fetaste kontrollbehoven och är har svårt att låta andra att göra saker som jag vet att jag gör bättre. Jag pratar ofta i mun på andra för jag måste få ur mig det jag har att säga fort för annars har jag glömt bort det jag skulle säga då mitt minne är bra men jävligt kort, jag har ständigt nya tankar så får jag inte ur mig den ena så har den avlösts av en annan!!!
JAG har lärt mig leva med min sjukdom rätt bra och jag har insett att om jag inte har ordning å reda så blir hela mitt liv ett kaos, jag sorterar mina känslor genom att ha ett städat yttre. Jag börjar varje dag med att städa och damma för att få ordninen jag vill ha :).
Jag har skit dåligt tålamod med att sitta stilla och göra läxor med barnen så det överlåter jag gärna till någon annan om jag kan.  Jag är värdelös på matte fast jag hade rätt bra betyg i företagsekonomi på gymnasiet, däremot så älskar jag språk och är kung på att formulera mig (tro det eller ej) i både svenska och engelska.  Jag är ändå rätt duktig på huvudräkning å plus minus gånger delat och procent går bra men när det kommer in bokstäver i matten då är det inte längre logiskt för mig.
Jag är alltis och städar efter att kidsen lekt lite så jag får ofta skäll för att jag städat bort deras lek så jag försöker bättra mig varje dag.  Jag hatar verkligen att laga mat för det tar sån tid och är så tråkigt att göra vardags mat, till fest lagar jag görna maten och det blir oftast gott!!!!
Jag är snäll och värnar om andra men lika fort som jag kan visa känslor så kan jag oxå stänga av dom och bli hård som sten. 
Jag älskar att plantera, tapetsera, måla, inreda och göra andra kreativa saker.
Jag är impulsiv och gör ofta saker som jag inte har ägnat en enda tanke innan. 
Jag har haft väldigt svårt att bli kär eller fatta tycke för någon av det motsatta könet då jag är rätt rädd att bli sårad och har tänkt att jag klarar mig bäst själv, detta har dock förändrats lite den senaste tiden och jag väntar bara på att det ska bli som vanligt igen. 
Jag brukar ha svårt att prata om mig själv och jag hatar att prata om känslor men jobbar på det!!!
Jag pratar hellre med en person än att jag skriver sms då man lätt kan missuppfatta osv då man bara skriver en text.
Jag behöver ha mina tysta perioder då jag under en hel dag kanske inte säger mer än jag måste för att sen en annan dag prata konstant hela tiden.
Jag behöver få känna mig fri och göra saker för bara mig.
Jag har hellre en kille som är otrogen och ärlig än en kille som är trogen men oärlig!!!!
Jag är gärna i centrum och syns gärna i valda sammanhang.
Jag är egocentrisk och tänker oftast på mig själv och de mina i första hand.
Jag kan låta sur fast jag inte är det, bara så jag låter ibland!!!!

Ja det va lite om mig och hur jag är, allt är ju inte bara pga att jag har adhd med såhär är jag som person iaf.


Hur är det då att leva med en med adhd?????
Jag har ju bara haft pojkvänner med adhd, kaka söker maka du vet så jag ätnkte berätta hur jag har uppfattat att det kan vara att leva med en som har adhd.

  • Ett stort tålamod måste man ha för att orka leva med en adhd personlighet.
  • Om en med adhd säger " ja jag gör det sen" så kan du räkna med att det inte blir gjort för då har det glömts bort bland alla andra tankar.
  • En massa saker påbörjas men inget avslutas, så man måste var amed och styra dom till rätta ibland.
  • Man måste ge personen stort utrymme och egen tid då detta kan beöhvas för att få ut lite energi.
  • Stå ut med deras egocentriska beteende!!!!
  • Ett gemensamt intresse är ett måste.
  • Att kunna vara en styrande hand (på ett sätt så dom inte fattar att man styr dom) och samtidigt ge dom frihet att göra som dom vill.
  • Dom kan ofta fastna i olika saker och då måse man låta dom få vara fast en stund för att sen försöka dra ut dom från "bubblan".
  • Sätt inte så stora krav utan lär dig att alla e olika
  • Kräv inget utan se det som kommer som ett plus (ja klart att vissa saker så måste man ju kräva men nu menar jag saker som inte är livsviktiga eller viltiga för att vardagaen ska fungera)

Ja det var hur jag har upplevt det och lärt mig av att leva med män med adhd.







My Life, My Passion & My Fashion

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar