Skapa ditt eget drömliv!!!
Välkommen tilll vår värld!!!!

onsdag 27 juli 2011

ADHD & Känslor

Asså jag ger varje människa som lever med en ADHD:are en stor stor ros. 
Jag är en riktig bitch ibland och jag kan fan inte styra över det.  Jobbigt för alla inblandade.
Efter alla dessa år med mig har jonas lärt sig att hantera mina "utbrott" och gör det med glans. Jag avgudar dig hjärtat för att du orkar stå ut med mig när jag är "sån".

Ena sekunden kan jag vara super glad för att i nästa reta upp mig på nåt han säger eller gör å bli skit sur för det.  Fast det bara är en jävla bagatell och jag egentligen inte skulle ha retat upp mig på den saken.
Värst är det dom dagar/perioder jag inte tar min medecin pga. graviditeter eller andra medeciner.
Men jag försöker så gott jag kan och hade jag kunna styra över sjukdommen så hade jag gjort det men detär inte alla gånger det går.
Men men lycklig är jag som har mina barn och min man.
Mina barn är ju likadana som mig så jag känner med dom så himla mkt när dom får sina "utbrott". Dom kan inte heller styra över vad dom säger å gör alla gånger och dom mår lika dåligt som vi som får ta smällarna.
Så jag tror inte ens ni kan tänka er vilket kaos det kan vara här vissa gånger.  Tre stycken med klar ADHD problematik och även att dagis har observerat att hon kanske skulle ha gjort en utredning.
Ja hoppas bara att lilla Vincent blir snäppet lugnare men inget jag räknar med men hoppet finns ju.

Förstår ni vad min älskade man får stå ut med.???
Nu tror ju jag att även han skulle ha behövt gjort en utredning i vuxen ålder,  han gjorde ju en när han var liten och var väl på gränsen att få en diagnos.  Jag tror ju inte dom hade all kunskap och all utrustning som dom har dag och därför så slank han under gränsen så att säga!!!!

Släkten ADHD tror jag vi ska döpa om oss till då nästan hela min släkt råkar ha fått en ADHD diagnos!!!  Hur det kan bli va????!!!!!

Men ADHD är inget som bara ger negativt utan en massa bra saker kommer ur sjukdommen.
Är man bara rätt medecinerad så kan man leva å komma långt.
Dom flesta av oss med ADHD har haft/har problem i skolan med antingen förståelse av förklaringar eller koncentrations svårigheter. Det vi inte är intreserad av kan vi inte hellerta till oss.
Det vi är intreserad av blir vi ofta bäst på. 
Vi har en energi och lust som många saknar.
Vi är ofta perfektionister nästintill och ska ha ordning å reda men är ofta impulsiv i hur vi handlar och gör.
Vi måste ha ordning & reda, Rutiner, regler i större utstäckning än många andra.

Jag själv hade inga som helst regeler eller rutiner då jag var liten. Jag var totalt ointreserad av skolan och hängde heller nere på stan med killarna. I vuxen ålder och som mamma så har jag rutiner och regler för mina barn, har läst in alla ämmnen som jag är intreserade av och fått MVG i alla dom.
Jag är behöver ha trygghet men samtidigt vara fri. Jag behöver ha rutiner men samtidigt vara impulsiv.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det är väldigt svårt att lära känna mig då jag väldigt sällan om snarare aldrig släpper nån inpå livet. Efter sju år så har jag väldigt svårt att lita på Jonas och är rädd för att han ska komma för nära mig.
Jonas säger ofta att han aldrig förstår sig på mig då jag ändrar mig och är omöjlig att läsa av.
Men detta beror nog mera på att jag har blivit sårad och har svårt att lita på män sedan dess. Iaf män som kommer mig nära och lever tät inpå mig!!!!!



My Life My Passion My Fashion

1 kommentar:

  1. ja du, eftersom jag också har diagnosen, så hade Felicia ingen chans. MEN hon är en av de få tjejer som fick hjälp tidigt. Hon har ju medicinerat i 15 år. Det har varit hennes räddning. Keep on going du. ( jag är bipolär också. Å fillan har både aspergers och tourettes....)
    Josse

    SvaraRadera