Skapa ditt eget drömliv!!!
Välkommen tilll vår värld!!!!

onsdag 10 februari 2010

Vår Underbara Vincent är här!!!

Vincent ligger hemma i sin säng EN DAG GAMMAL!!!
Vincent lillgubben, nyfödd på mammas mage.
Vincent återigen hemma i sin säng. Visst är han underbar???

Mamma på förlossningen.


Ja idag är det onsdag och det var några dagar sedan jag skrev, har ju sin anledning!!!

I sönda´s städaade jag hela dagen med vetskap om att jag inte kommer ha alla krafter på ett tag sen. Barnen var ute på gården och åkte skoter. Älsklingen och Jens var uppe på taket och skottade snö hela helgen.

Måndagen började med att vi lämnade barnen på skola/ dagis tidigare än vanligt. Vi lämnade dom sju för att hinna åka in till halv nio då vi hade tid för ultraljud och ev igångsättning.
Kom på sjukhuset och allt var bra med bebisen enligt ultraljudet. Fick sedan träffa en läkare som undersökte hur mkt öppen jag var och jag var bara 1cm öppen.




Läkaren sa att det inte fanns några medicinska aledningar för att sätta igång mig men jag sa att jag verkligen inte ville gå hem igen, han sa OKEJ.

Fick en sk. tampong med en igångsättnings gel inuti.
Tog sedan en CTG kurva och allt verkade vara bra.
Hade själv tänkt gå en promenad bort på dollar för att handla lite godis men jag fick restruktioner att hålla mig inom sjukhusets väggar. Jobbigt jobbigt!!!
Gick ner å fikade och åt frukost/lunch.
Upp på rummet och bara väntade.

Allt var bra och framåt 15.00 på eftermidda´n började jag få lite små värkar. Inga kraftiga alls men kännbara. CTG kurvan visade att bebisens hjärtljud var lite väl höga en längre stund så läkaren beslutade att ta ut "tampongen" och ge mig drogg med glykos (sockerlösning) för att få ner hjärtat lite.

Efter att ha fått övertala mig att sätta droppet så spränger barnmoskan blodådern i handen på mig när hon inte lossar på trycket, inget roligt kan jag lova när jag är världens stickräddaste. Blev uppsvälld/blå och öm i hela handen. Då får hon försöka på nytt att övertala mig att få sätta droppet i armen. Efter en stund så tar jag mitt förnuft till fånga och hon sätter ett dropp i armen.
Hjärtat lugnar ner sig och allt är frid och fröjd.
15:13 Tar barnmosrkan hål på hinnan för att vattnet ska gå men vattnet stannar kvar där inne.
Får dock lite starkare värkar men inte så starka som man önskar.
Sitter sen en lång stund inne på toaletten och tömmer hela mig på allt känns det som. Har ju varit förstoppad hela graviditeten så det var verkligen på tiden att få tömma tarmarna. Berodde säkert på att bebisen hade legat för så tarmen hade blivit klämd men nu så hade bebisen tryckt sig längre ner och jag kunde få gå på toaletten.

17:40 Höjer dom droppet.

18:45 Ny CTG kurva görs. Allt verkar då bara vara bra.

19:10 Tar jag å baby en prommis i korridoren mellan BB och förlossningen.

20:10 Har jag på nytt lite starkare värkar och enligt förlossningsjournalen så vilar jag bra mellan värkarna.
20:25 Hjärtljuden ligger mellan 150-160.

20:50 Bara 3 cm öppen men har kraftiga värkar. Doktorn vill ge mig ryggmärgsbedövning men jag avböjer. Är fast besluten om att föda utan bedövningar och allt sånt.

Doktorn vill då sätta ett syntocindropp som är ett värkstimulernade dropp som ska göra värkarna starkare och få mig att öppna mig fortare men jag vill avvakta.

21:00 CTG kurvan visar att barnets hjärtljud ligger denna gång väldigt lågt. Doktorn ordinerar syntocindropp för att det hela ska gå fortare.

21:10 Dom ger mig syntocindropp 5ml/timme och höjer även glykosen.

21:20 syntocindroppet höjs till 10ml/timme.

Jag har kraftigare värkar nu och ställer mig upp vid sängkanten. Åhh fy fan vad ont jag hade kommer jag ihåg.

21:31 Jag står vid sängen men vill upp och lägga mig eftersom trycket ökar och jag känner hur det trycker på kraftigt.

21:41 Jag börjar krysta och skrika. Usch usch usch!!!

21:42 Kommer läkaren in igen. Barnets hjärtljud pendlar kraftigt mellan krystvärkarna. Läkaren trycker hårt på magen och försöker pressa ut bebisen. En barnmoska och Jonas står och håller i mina ben som jag ofrivilligt drar ihop. En barnmorska står och spänner ut mitt underliv för att bebisen ska komma ut överhuvudtaget. Åh fan vad ont det gjorde. Dom tar även och tömmer min urinblåsa med kateter för att lillen ska kunna passera bättre.

21:55 Kom vår underbara fina vackra Vincent ut och tog sina första andetag.

Åhh vad lätt värt all smärta det var. Helt underbart.
Vincent letar sig mot bröstet och börjar suga direkt. Såååå Jävla underbart!!!
Moderkakan kom ut utan att jag behövde få ngn spruta. Kraftiga eftervärkar redan en timme efter förlossningen.
Jag duschar och fikar innan vi flyttar över till BB avdelningen.
Sover och ammar på natten men både jag och Vincent är trötta så vi får båda sova någorlunda bra. Jonas sover snäppet bättre i sängen brevid.

På tisdagen efter ronden vid tio så blir vi utskriven. Åker hem och på den vägen är det.
Ja det var min förlossnings berättelse det.

Idag är det onsdag och vi har tagit en promenad idag. Hämtade barnen på skolan. Gick bra men jag har ju kraftigt ont i svanken och kommer av erfarenhet ha det i flera veckor.
Vincent mår bra och äter som han ska men dock så ger jag tillägg ibland.
Har sår på brösten och känner att jag hellre ger tillägg för att se hur mkt han får i sig.

Inatt så låg han vid bröstet HELA natten så jag fick inte en blund. Samtidigt så var Filippa vaken och höll på klättra över mig. Jonas däremot sov och snarkade för fulla muggar.
Har dock fått sovit idag på dagen när barnen var i skolan.

Imorgon är det torsdag och Filippa ska på dagis och dom stora ska på skolan. Själv så¨ska jag, Jonas å Vincent tillbaks på BB för läkarundersökning och PKU.
Även att jag måste in på försäkringskassan med moderskaps intyget.

















1 kommentar:

  1. Gud vad härligt att han äntligen fick komma ut. Har kollat in på din blogg varje dag den senaste veckan och väntat med spänning.
    Efter din redogörelse tror jag dock aldrig det blir några barn för mig, haha! =p
    Kram till er alla!
    Cizzi

    SvaraRadera